Jeżeli samochód, który wykorzystujecie Państwo do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, pracy w innej firmie lub leczenia, został uszkodzony w wyniku kolizji nie z Państwa winy, możecie ubiegać się o pokrycie kosztów wynajęcia pojazdu zastępczego w firmie ubezpieczeniowej sprawcy kolizji. Warunkiem zwrotu kosztów jest wynajęcie pojazdu tej samej lub niższej klasy oraz udokumentowanie, że pojazd jest niezbędny do pracy lub ze względu na stan zdrowia i jego brak spowoduje określone straty finansowe lub zdrowotne.
W związku z tym, należy przed wynajmem, złożyć u likwidatora lub w sekretariacie firmy ubezpieczeniowej oświadczenie o przykładowej treści: "Dotyczy: (nr sprawy). Oświadczam, że w związku z uszkodzeniem przez Państwa Klienta(kę) mojego pojazdu, służącego do celów zarobkowych / leczenia (szczegóły), jestem zmuszony(a) wynająć pojazd zastępczy na czas naprawy." Państwa kopia oświadczenia powinna zostać podbita jedynie pieczęcią ubezpieczyciela "przyjęto dnia ...".
Na naprawę pojazdu, składa się zazwyczaj wiele następujących po sobie, czasochłonnych działań. Najpierw należy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy, który najczęściej dopiero po kilku dniach dokona oględzin pojazdu i przygotuje protokół. Często akta sprawy wędrują między właściwymi miejscowo inspektoratami. Kiedy na podstawie otrzymanego od ubezpieczyciela protokołu, serwis dokona własnej oceny szkody, często niezbędne okazują się ponowne oględziny. Zazwyczaj serwis nie dysponuje wszystkimi częściami zamiennymi, niezbędnymi do wykonania naprawy i musi je ściągać, nierzadko aż z zagranicy. Wszystko to sprawia, że przygotowanie do naprawy może przedłużać się do kilku tygodni, natomiast sam proces naprawczy trwa jedynie kilka dni. Jednak wyznacznikiem okresu najmu nie jest, jak to chętnie interpretują firmy ubezpieczeniowe, tzw. technologiczny czas naprawy, ale rzeczywisty czas unieruchomienia pojazdu, bowiem straty spowodowane brakiem samochodu odczuwacie Państwo już od chwili kolizji, a w szczególności kiedy samochodu jesteście fizycznie pozbawieni, gdy przebywa w serwisie.
Należy podkreślić, że na długość okresu przygotowania do naprawy, ma wpływ w pierwszej kolejności opieszałość i zła organizacja pracy ubezpieczyciela, za którą w żaden sposób nie może ponosić konsekwencji poszkodowany! Ubezpieczyciel czasami próbuje, określić maksymalną stawkę za jaką można wynająć pojazd zastępczy. Jednak, bez względu na to czy będzie to 500 zł za dobę w najdroższej firmie na rynku, lub też 100 zł za dobę, za ten sam samochód, w firmie konkurencyjnej, zgodnie z prawem, ubezpieczyciel nie może polecić ani nakazać Państwu korzystania z usług konkretnej firmy, a więc i określić stawki za jaką można wynająć samochód. Jedynym ograniczeniem jest zdrowy rozsądek oraz fakt, iż macie Państwo prawo wynająć pojazd tej samej lub niższej klasy, jednak zawsze w firmie, którą sami wybierzecie i za stawkę jaką sami ustalicie z wynajmującym.
Zgodnie z przepisami prawa (Kodeks Cywilny art. 361, 363, i 415, Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.03.2000r. DU. Nr 26 poz. 310 w sprawie OC), ubezpieczyciel w zakresie OC, zobowiązany jest zaspokoić roszczenia poszkodowanego w takim stopniu, aby nie odczuwał żadnych strat związanych z zaistnieniem szkody. A przecież pokrycie kosztów naprawy Państwa samochodu i wynajmu pojazdu zastępczego, to jedynie podstawowe roszczenia jakie można zgłosić.
Piętrząc trudności podczas załatwiania podstawowych spraw, ubezpieczyciele budują świadomość samozadowolenia z pozytywnego ich załatwienia i ewidentnie korzystają na pomijaniu przez poszkodowanych mniej oczywistych strat, których pokrycie wydaje się jeszcze trudniejsze do wyegzekwowania. Poszkodowani dbają więc w pierwszej kolejności o pokrycie kosztów związanych z naprawą i ewentualnie wynajmem, a "odpuszczają" straty związane z niedoszłymi do skutku w dniu zaistnienia kolizji interesami, czasem straconym przy likwidacji szkody, nerwami, telefonami, utratą wartości użytkowej naprawianego auta itp. Dlatego tym bardziej, pokrycie tak podstawowego kosztu jak wynajem pojazdu zastępczego nie jest żadną łaską, ale obowiązkiem firmy ubezpieczeniowej i prawo stoi po Państwa stronie!